Etsi
  • Teijon luontokoulu

Yhteistyö Salon kaupungin kanssa tiivistyy

Päivitetty: 25. syysk. 2023

Kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana Teijon Alueen Kyläyhdistyksen ylläpitämässä Teijon luontokoulussa on käynyt Salon alakoulujen oppilaita opettajineen. Työpajapäivät on tarjottu kouluille ilmaiseksi Ympäristöministeriön ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustuksen sekä Kyläyhdistyksen rahoituksen turvin.

Syyskuussa myös salolaisia yläkoululaisia pääsee Teijolle, kun avaamme heille ikioman työpajapäivän kansallispuiston maisemiin. Tälläkin kertaa taustalla on hankerahoitus. Suuri ilonaihe on, että yläkouluryhmien myötä syksyn 2023 aikana ylitetään huima 500:n luontokoulussa vierailleen oppilaan raja!

Kanttarelleja on löytynyt tänä syksynä runsaasti Teijon kansallispuistosta.

Salon perusopetus on saanut valtion erityisavustusta ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kehittämiseen lukuvuosina 2022-2024. Hanke kulkee nimellä Kestävä kehitys Salon perusopetuksessa. Hanketta oman työnsä ohessa vetävä ympäristökasvattaja Johanna Laine toimii biologian ja maantieteen lehtorina Armfeltin koulussa. Johanna kertoo:

”Hankkeen tarkoituksena on tukea koulujen toimintakulttuurin muutosta ja oppilaiden kasvua kohti kestävämpää elämäntapaa. Hankkeen aikana tehdään myös yhteistyötä Teijon luontokoulun kanssa luomalla yhdessä toimintamalleja, joilla herätellään nuorten ajatusmaailmassa muutosta kohti kestävämpään elämäntapaan sekä luonnon monimuotoisuuden arvostamista.”

Lukuvuonna 2023-2024 Teijon luontokoululla tarjotaan metsäpäiviä 7.-luokkalaisille hankerahoituksen kautta. Metsäpäivät suunnittelee ja vetää Johanna Laine. Vierailevat opettajat tekevät varaukset metsäpäiviin Teijon luontokoulun varauskalenterin kautta. Lisäksi Teijon Alueen Kyläyhdistys tukee yläluokkien metsäpäiviä tarjoamalla ”nuotiopalvelun” Sahajärven rannalla.

Sekä mustat torvisienet että kuvan ruskotorvisienet maastoutuvat taitavasti. Teijon luontokoulussa vierailleet oppilaat ja opettajat ovat intoutuneet keräämään sieniä jopa kotiin viemisiksi. (Kuvat: M-S Ranta.)

66 katselukertaa0 kommenttia