LUONTOKOULU-PÄIVÄT
TUETAAN OPETUSSUUNNITELMAN
TOTEUTUMISTA
Luontokoulutoiminnalla vahvistetaan lasten ja nuorten luontosuhdetta ja tuetaan kestävään elämäntapaan kasvamista. Toiminta perustuu kiinteästi valtakunnallisiin varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin.
Luontokoulutoiminnan avulla voidaan tältä osin tukea opetussuunnitelman toteutumista. Oppiminen luontokoulussa on elämyksellistä ja tutkivaa. Oppimisympäristönä on yleensä luonto, museo tai luontokeskus. Ohjelmakokonaisuudet kestävät muutamia tunteja ja niihin osallistutaan haun tai ilmoittautumisen kautta. Luontopainotteisuus näkyy lisäksi kestävän kehityksen teemojen korostamisena kaikessa koulutoiminnassa.
LUONTOKOULU-
OHJELMAT
Luonnon monimuotoisuutta etsimässä
4. luokat
Kesto: 3,5 h
Kohderyhmä: 10-11-vuotiaat
Tavoitteet:
-
Vahvistaa oppilaan luontosuhdetta
-
Syventää kiinnostusta luontoa ja sen monimuotoisuutta kohtaan
-
Kehittää oppilaan luonnontuntemusta
-
Ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkitystä
-
Edistää oppilaan tahtoa kunnioittaa luontoa
Pajassa opitaan kokemuksellisesti ja toiminnallisesti luonnon monimuotoisuudesta. Aluksi pohditaan toiminnallisen leikin avulla, mitä luonnon monimuotoisuus on. Päivän aikana luontoa tutkitaan ja leikeissä ja tehtävissä eläydytään luonnossa elävien eläinten asemaan.
Ohjelmaan sisältyy evästauko nuotion ääressä Sahajärven rannalla. Huom. nuotiota ei ole maastopalovaroituksen aikaan.
Kartanometsän salaisuudet
3.-4. luokat
Kesto: 4 h
Kohderyhmä: 9-11-vuotiaat
Tavoitteet:
-
Nauttia luonnosta
-
Ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen
-
Rohkaista lasta liikkumaan luonnossa
Koko luontokoulupäivä vietetään metsässä. Liikkeelle lähdetään vanhalta vesivoimalalta ja paluu tapahtuu Teijon koululle. Välillä nautitaan eväät nuotion äärellä Sahajärven rannassa. (Maastopalovaroituksen aikaan ei ole nuotiota.)
Jokaisella metsällä on oma tarinansa. Tällä kertaa tutustumme Teijon kansallispuistossa sijaitsevan luonnonsuojelualueen rikkaaseen lehtometsään. Siellä asustaa monenlaisia kasvi- ja eläinlajeja. Samalla nautitaan pieni pala Teijon historiaa; miten on mahdollista, että suomalaisessa metsässä kasvaa douglaskuusia?
Metsä ja runo
5.-6. luokat
Kesto: 4 h
Kohderyhmä: 11-13-vuotiaat
Tavoitteet:
-
Tutustua erilaisiin runoihin ja ymmärtää luonnon vaikutus niissä
-
Kokea elämyksellinen ja ikimuistoinen luontopäivä sekä syventää omaa luontosuhdetta kokemuksellisesti
-
Tutustua Teijon kansallispuistoon
Metsä ja runo -työpajassa lapset pääsevät mukaan suomalaisten runoilijoiden sielunmaisemaan ulkoluokkahuoneessa. Maisemia ja lähiympäristöä katsellen ja tutkien kerätään sanoja kauniista näkymästä, luonnon äänistä ja tuoksuista - aistien suomalaisen luonnon kauneutta. Sanoista muotoillaan yhdessä runoja.
Ruokailuhetki järjestetään Sahajärven rannalla. Huom. Maastopalovaroituksen aikaan ei ole nuotiota.
KIERRÄTYSTUOKIO
(alkuopetukseen)
Kesto: 45min
Kohderyhmä: esiopetuksesta 2. luokkaan
Tavoitteet:
-
Kehittää oppilaan luontosuhdetta
-
Tukea oppilaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
-
Lisätä oppilaan tietoja ja taitoja kierrätyksestä sekä lajittelusta
Oppitunnin aikana oppilaat pääsevät tutustumaan kierrätykseen. Tunnin aluksi he pääsevät tutustumaan, mitkä tuotteet kuuluvat mihinkin kierrätyspisteeseen. Käsittelyssä ovat muun muassa muovi, kartonki, sekajäte ja paperi. Tämän jälkeen oppilaat pääsevät harjoittelemaan lajittelua käytännössä, kun he saavat tehtäväkseen lajitella pestyjä ja puhtaita oikeita roskia.
Lajittelun ohella ideana on havainnollistaa, miten sekajätteeseen joutuneille tavaroille voisikin keksiä muita kierrätystapoja.
METSÄNHALTIJAN
KIERRÄTYSTUOKIO
(varhaiskasvatukseen)
Kesto: 1-1,5 h
Kohderyhmä: 3-5-vuotiaat
Tavoitteet:
-
Kehittää lapsen luontosuhdetta
-
Lisätä hänen tietoisuuttaan kierrätyksestä
-
Kehittää hänen taitojaan lajitella jätteitä ja tunnistaa, mikä on jätettä
-
Tukea lapsen vuorovaikutus- ja yhteystaitoja sekä kielellistä osaamista
Kierrätysaiheisen kokonaisuuden aikana lapset pääset tutustumaan kartongin, muovin ja sekajätteiden kierrätykseen. He oppivat, mitkä jätteet näihin kuuluvat, ja mikä ylipäätänsä on jätettä. Ideana on havainnollistaa, miten sekajätteeseen joutuneille tavaroille voisikin vielä keksiä uusia käyttötapoja.
Kun nimet ja roskiksiin kuuluvat asiat ovat lapsille tuttuja, pääsevät he lajittelemaan pestyjä ja puhtaita oikeita roskia.
Ohjelman vetäjä pukeutuu metsänhaltijaksi, jonka avulla lapset tutustuvat metsän maailmaan. Kokonaisuuden jälkeen jokainen lapsi saa kultaisen kävyn kiitokseksi luonnon puolesta toimimisesta.