Perniön Lions Clubilta merkittävä lahjoitus Teijon luontokoululle

Päivitetty: 6. syysk. 2021

Vuonna 1964 perustettu Lions Club Perniö tukee erityisesti entisen Perniön kunnan alueen nuoria. Perniön Lions Club lahjoitti – Teijon Alueen Kyläyhdistyksen kautta – Teijon koululle ja Teijon luontokoululle määrärahan luontokouluvälineiden hankintaan. Rahalla ostettiin kolme trangiaa, kolmet kiikarit sekä muun muassa lämpöistuinalustoja ja pikkuluuppeja. Lisäksi eräs LC-hallituksen jäsen lahjoitti koululle käytetyt kiikarit. Osana lionsklubin lahjoitusta oli määräraha, jolla Kyläyhdistys maksoi osan palkkalistoillaan olleen luontokoulun projektityöntekijän palkkiosta.

Luontokouluvälineiden luovutustilaisuus pidettiin tiistaina 31.8.2021 Teijon koululla. Perniön LC:n hallituksen jäsenellä Antti Ristolaisella oli kolme kassillista tavaraa mukanaan.

Teijon koulun puolesta lahjoituksen vastaanottivat luokanopettaja, ympäristökasvattaja Tuija-Kirsi Nyyssönen (vasemmalla) sekä kolmannen luokan oppilaat Lenni Lahtinen ja Juulia Järvinen. Kyläyhdistystä tilaisuudessa edusti sihteeri Rea Hietanen. Perniön Lionsclubin Antti Ristolainen oikealla. (Kuva: Pauliina Voutilainen)

Juulialle ja Lennille esimerkiksi trangia oli jo aikaisemmasta tuttu juttu. "Meidän perhe retkeilee Teijon kansallispuistossa ja olen nähnyt, kun vanhemmat käyttävät sitä", totesi Juulia. Nyt trangiat, kiikarit ja muut välineet otetaan käyttöön Tuisku-opettajan johdolla, kun Teijon koulun pienemmillä koululaisilla viikko alkaa "metsämaanantailla", kaksoisoppitunnilla kansallispuiston metsässä.

Kyläyhdistyksen sihteeri ja yhdistyksen järjestämästä koulun iltapäivätoiminnasta vastaava Rea Hietanen puolestaan pohdiskeli: "Nämä välineet tulevat tietysti myös Teijon luontokoulussa vierailevien ryhmien käyttöön, mutta ainakin luupit voisivat sopia myös iltapäiväkerhon luontohetkiin." Antti Ristolainen oli iloinen lahjoituksen monipuolisesta käytöstä ja kiitti Teijon Alueen Kyläyhdistystä hyvästä yhteistyöstä.

Tiesitkö tämän "leijonista"?

Lions-järjestö on perustettu USA:ssa 1917. Suomeen lions-aatteen toi kanadansuomalainen Arne Ritari. Ensimmäinen suomalainen lionsklubi perustettiin 1950 Helsinkiin. Lions-nimi muodostuu sanoista Liberty, Intelligence, Our Nation’s Safety. Suomessa Lions-nimi tulkitaan Luovuta Isänmaasi Onnellisempana Nouseville Sukupolville.