Ensimmäiset vierailijaryhmät luontokoulussa

Teijon luontokoulu puhkesi kukkaan toukokuussa, kuten ympäröivä luontokin!

Luontokoulun toimistossa, Teijon kauniissa koulurakennuksessa, on käynyt kova surina ja pörinä, kun alakouluille tarjottavia konsepteja on kevään kuluessa hiottu valmiiksi. Paljon on ollut myös käytännön asioita mietittävänä: mistä toimivat kierrätetyt kirjoitusalustat, istuinalustat pitää hommata, entäpä jos vessahätä yllättää, miten kansallispuistossa onnistuu makkaranpaisto osana työpajapäivää... – ai niin, ja myös ensiaputarvikkeet pitää ottaa mukaan!

Koronapandemia toi pientä haastetta aloitukseen, mutta onneksi on kotipesän testaajat! Teijon koulun oppilaat auttoivat konseptien hiomisessa osallistumalla työpajoihin ensimmäisinä testiryhminä maaliskuussa, jonka jälkeen ryhdyimme sopimaan vierailuja Salon muista kouluista.

Toukokuussa vastaanotimme intomielin viisi vierailijaryhmää salolaisilta alakouluilta. Ryhmiltä kerättiin tarkasti palautetta toiminnan kehittämistä varten. Nämä testityöpajat osoittivat, että elokuussa olemme valmiit avaamaan Teijon luontokoulun sähköisen varauskalenterin. Sen kautta salolaisten 3.-6. luokkien opettajat voivat varata luokalleen työpajapäivän Teijon kansallispuistossa. Työpaja on maksuton ja paikalle pääsee kulkemaan kätevästi Paikulla.

Ryhmä Uskelan koulun oppilaita ja opettajia hyppää Paikun kyytiin työpajapäivän jälkeen.

Kartanometsän salaisuudet -työpajassa tutustutaan yhden metsän tarinaan ja pysähdytään ihmettelemään luonnon monimuotoisuutta. Tavoitteena on nauttia luonnosta ja liikkua siellä rohkeasti. Metsä ja runo -työpajassa tutkitaan luontoa suomalaisessa runossa ja runoa suomalaisessa luonnossa. Työpajoista voit lukea lisää Luontokoulupäivät -otsikon alta.